Monday, November 3, 2014

Ketika Masuk Pasar


"Barangsiapa masuk kepasar, lalu membaca: "La ilaha i'lla'llah, wahdahu la syarika lah, lahu'l mulku wa lahu'l-hamdu yuhyi wa yumitu wa hua hayyun la yamutu bi yadihi'l-khairu wa hua'ala kulli syai-in qadir" (2), niscaya ditulis Allah baginya beribu-ribu kebajikan" Artinya: Tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah semata tidak ada sekutu bagiNya, milikNya seluruh kerajaan dan bagiNya segala puji, Dia Yang menghidupkan dan Yang mematikan dan Dia Maha Mampu melakukan segala sesuatu.
Adalah Ibnu Umar, Salim bin Abdullah, Muhammad bin Wasi" dan beberapa orang yang lain, masuk kepasar, dengan tujuan untuk memperoleh keutamaan dzikir tadi. Al-Hasan berkata: "Orang yang berdzikir kepada Allah dipasar, akan datang kepadanya pada hari kiamat. cahaya seperti cahaya bulan dan tanda seperti tanda matahari.
Dan barangsiapa meminta ampun kepada Allah dipasar, niscaya diampunkan oleh Allah baginya. menurut bilangan penduduk pasar itu", Adalah Umar r.a. apabila masuk kepasar, lalu membaca: "Wahai Allah Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari kekufuran
dan kefasiqan dan dari kejahatan apa yang dilingkungi oleh pasar. Wahai Allah Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau daripada sumpah yang zalim dan dari ikatan penjual-belian yang merugi".

No comments:

Post a Comment